Julian Opie (줄리아 오피)

줄리안 오피는 옥스퍼드에서 런던으로 이주하면서 본격적인 작업 활동을 시작한다. 팝 아트가 뉴욕의 앤디 워홀에 의해서 국제적인 명성을 얻게 되지만, 그 시작은 런던에서였다. 1950년대 대중적인 이미지들이 순수미술 속으로 등장하던 경향을 가리켰던 팝 아트는 줄리안 오피 작업의 근원이다. 팝 아트가 그 어느 장르보다도 모더니티를 강하게 보여준다고 할 때, 과학적 기술을 통한 오피의 시도들은 동시대를 매우 적극적으로 반영한다. 그의 작품은 사진과 컴퓨터를 이용하여 얻어낸 경험들을 작품의 화면 위로 반영하기 시작한다. 줄리안 오피가 다루는 대상들은 인물들이 압도적으로 많다. 원래 그 인물들은 사진을 찍는 포즈를 취하며 눈동자는 무언가를 응시한다. 그렇게 해서 담아낸 오피의 컴퓨터 화폭 위에서는 과감한 생략과 제거의 과정이 이루어진다. 어느 인물은 얼굴을 알아 볼 수 있을 만큼 단순화되어 마치 만화의 주인공을 연상시킨다. 반면 어느 인물들은 그가 사람이라는 것을 간신히 알 수 있을 만큼만 생략되어 버린다. 그 인물은 검은 색의 두꺼운 윤곽선으로 견고한 형체의 틀 속으로 들어간다. 이처럼 작가는 과감하게 생략되고 제거된 팝 아트의 경향 중 하나인 매스미디어에 대한 차용과 이를 통한 예술의 소통 방식의 변화 등에 주목한다. 줄리안 오피의 미니멀한 인물들은 화폭에만 존재하지 않는다. 순수 조각으로서, 공공미술로서 혹은 일상의 아이템들을 있는 그대로 보여주는 라이트 인스톨레이션 등 그의 작품들은 방대한 범위로 확장되고 있다. 그는 자신이 경험하여 묘사할 수 있는 것만을 이용한다고 한다. 유난히 관람객과의 쉬운 소통을 자랑하는 줄리안 오피는 바로 이러한 작가의 명확한 작업 계획, 실천 등에서 출발하는 것이다.  

  Julian Opie is a leading contemporary Welsh artist, who was born in 1958 and raised in Oxford England.

His highly stylized work, involves the reduction of photographs (or short films) into figurative reproductions (created using computer software). In his portraiture, the human face is characterized by black outlines with flat areas of color, and mineralized detail, to the extent that an eye can become a just the black circle of the pupil, and sometimes a head is represented by a circle with a space where the neck would be. In this way, Julian Opie tries to present the complexities of the human form by reducing it to its mere basics.
As one of the most prominent young artists in the world, now Opie has not only used computers in his canvass works but tried to expand its usage in various forms such as sculptures, installation arts. He actively started to create his works since he moved to London. Pop art is the root of Opie’s works. Pop art is the visual art movement that challenged tradition by asserting that an artist's use of the mass-produced visual commodities of popular culture is contiguous with the perspective of fine art. This artistic movement has gained public attention by a famous US artist, Andy Warhol but it had first emerged in mid 1950s in Britain. The pop art is an art movement of the twentieth century, which has characterized by using contemporary scientific technology more actively than any other artistic movements.
Julian Opie mainly uses computerized imagery for his works and majority of his works are portraitures.

  Ruth with cigarette. 1. 2005

Ruth with cigarette. 2. 2005

영국 피츠버그 출생인 앤디 와홀은 1949년 종전의 분위기가 여전했던 뉴욕으로 이주하여 매거진의 일러스트레이션과 광고 등에서 두각을 나타내며 성공한다. 그러다가 1962년 LA에 있는 Ferus gallery 에서 첫 순수미술작가로서의 개인전을 열고 곧이어 Eleanor Ward 갤러리에서 본격적으로 팝아트를 선보이는 첫 개인전을 갖게 된다. 이때부터 앤디 와홀은 아이콘화되어 있던 미국의 상품 이미지들을 이용하여 회화를 그리고 당대의 기념비적인 인물들의 그림들을 그린다. 그가 실크스크린 기법을 통해 이러한 이미지들의 판화 작업을 시작한 시기도 1960년대다. “The Factory” 라는 이름의 아트워크 제작 스튜디오는 앤디 워홀의 엄격한 지휘아래 수많은 실크스크린 대작을 만들어 낸다. 1970년대로 들어오면서 여러 가지 스캔달을 겪게 된 작가는 TV 속의 가상현실의 강한 현실감을 주목하게 되고 필름, 영상과 같은 보다 현실과의 연결고리를 갖는 작업을 시작한다. 예술적으로나 경제적으로나 성공가도를 달리던 1980년대, 앤디 워홀은 장 미셀 바스키아, 쥴리앙 슈나벨과 같은 젊은 작가들과의 긴밀한 관계들을 통해 영화와 미술 등 다양한 장르의 예술세계를 넘나들며, 일각에서의 “비즈니스 작가” 라는 비판을 받기도 한다. 앤디 워홀은 당시 미국의 대표미술 추상표현주의가 강조했던 작가의 행위성에서도 자유롭지 못했던 ‘이미지의 유일성’과 ‘단 한 점으로 존재해야 하는 작품의 운명’을 단번에 뒤집는다. 일상의 대상들을 순수미술의 화폭으로 옮겨 놓는 워홀의 작업 방식은 현대미술에서의 작가적 행위성을 의미한다. 여기서 워홀의 대량생산 작업 방식은 무의식에 녹아있는 일상의 도상들에 대한 아카이브로서 이는 예술과 이상의 경계를 허무는 의도라고 할 수 있다.

Andy Warhol was born and raised in Pittsburgh Pennsylvania and was one of the most important artists in the Pop art movement in United States. Warhol studied Commercial Art at the Carnegie Institute of Technology from 1945 to 1949, majoring in Pictorial Design. He then moved to New York and achieved successful career as a commercial illustrator during 1950s. In 1962, Warhol had held his first solo exhibition as an artist at Ferus Gallery of Los Angeles and started to distinguish himself as a pop artist as he exhibited paintings of iconic American products like Campbell's soup cans, Coca-Cola bottles, and wooden replicas of Brillo soap-pad boxes at Eleanor Ward's Stable Gallery of New York. In addition, it was also during 1960s when he started to make paintings of celebrities such as Marilyn Monroe, Elvis Presley, Troy Donahue, Muhammad Ali and Elizabeth Taylor. He founded "The Factory", his studio during these years, and gathered around himself a wide range of artists, writers, musicians, and underground celebrities and began producing prints using the silkscreen method. His work became popular and controversial. Compared to the success and scandal of Warhol's work in the 1960s, the 1970s proved a much quieter decade as Warhol became more entrepreneurial and had achieved financial success. In 1980s, Warhol had a re-emergence of critical and financial success, partially due to his affiliation and friendships with a number of prolific younger artists, who were dominating the "bull market" of '80s New York art: Jean-Michel Basquiat, Julian Schnabel, David Salle and other so-called Neo-Expressionists, as well as members of the Transavantgarde movement in Europe, including Francesco Clemente and Enzo Cucchi. By this period, Warhol was being criticized for becoming merely a "business artist." Even though Warhol’s art philosophy has always been controversial during his lifetime there’s no other pop artist who had been loved by public and the media called him as the “Prince of Pop.”

Andy Warhol (앤디 워홀)

Andy warhol - Reigning Queens

Brown Gallery Pre-Open-Master's Brownie

ARTISTS

 

Julian Opie (줄리아 오피),  Damien Hirst (데미안 허스트),  Andy Warhol (앤디워홀)

 

2009.12.11 - 2010.01.17

Who Damien Hirst is.. Damien Hirst was born in Bristol and raised in Leeds, England. Ever since he has moved to London for study, he started to gain his instant fame as a young English artist and currently is the most prominent member of the group known as "Young British Artists" (or YBAs), which is a group of young British artists who led the art scene of contemporary British art. In 1991, Charles Saatchi had offered to fund whatever artworks Hirst wanted to make, and the result was showcased in 1992 in the first Young British Artists (YBA) exhibition at the Saatchi Gallery in North London. As a result of this show, number of his art works not only had been sold out rapidly but gained great deal of artistry and public attention as well.
The message which Hirst tries to deliver throughout his works like <Hymn>, <The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living>, and <The Souls on Jacob’s Ladder Take Their Flight> is a “Death.” However, his approach about death has been expressed in his various artistic works: sculpture, installation, silkscreen and canvas works.
Hirst made his first major international debut in the Venice Biennale in 1993. In that event, he also tried to express a message of the death thru his work, <Mother and Child Divided>, a cow and a calf cut into sections and exhibited in a series of separate vitrines. In 1995, Hirst won the Turner Prize. New York public health officials banned Two Fucking and Two Watching featuring a rotting cow and bull, because of fears of "vomiting among the visitors". There were solo shows in Seoul, London and Salzburg. He directed the video for the song "Country House" for the band Blur. No Sense of Absolute Corruption, his first solo show in the Gagosian Gallery in New York was staged the following year. Since then, he became one of the famous young artists in the worldwide. Damien Hirst has never hesitated to use contemporary scientific techniques to finish his works like other pop artists such as Andy Warhol and Julian Opie.

영국 리즈지방의 브리스톨 출신인 데미안 허스트는 학업을 위해 런던으로 이주하면서 빠른 속도로 성장하게 된다. 매우 젊은 나이임에도 불구하고 YBA (Young British Artists) 작가들을 통한 영국현대미술의 부활을 주도하며 오늘날 현대미술 최고의 작가로서 자리매김되고 있다.

1991년 사치 Charles Saatchi 는 데미안 허스트가 원하는 것은 무엇을 제작하던지 지원하겠다고 제안한다. 그 결과는 1992년 첫 번째 YBA 전시회에서 선보이게 된다. 이 때부터 데미안 허스트의 작품은 날개 돋친 듯 팔려나갔고 예술성과 대중성 이 모두의 성공을 거머쥔 행운의 작가가 된다. 해부한 상태를 드러내고 있는 인체조각, 수족관 안에서 움직이는 박제된 상어, 죽음으로부터 깨어나는 아름다움의 상징 나비떼 등 데미안 허스트의 작품들을 관통하고 있는 메시지는 “죽음” 이다. 하지만 죽음에 대한 작가의 예술적 접근 방식은 다양하다. 사후의 시간에 대한 동경심과 죽음에 이르는 과정의 끔찍한 숭고미 등의 표현들은 조각, 설치, 실크스크린, 평면작업 등 여러 매체들을 가로지르며 나타나고 있다. 1993년 베니스비엔날레는 그의 생애 첫 국제 전시 데뷔 무대가 된다. 이 곳에서도 데미안 허스트는 도축된 소와 송아지를 각각 유리진열장에 넣어 <따로 떨어지게 된 모자(母子)> 라는 제목으로 보여준다. 이후 1995년 터너상 수상 이후 가고시안 갤러리에서의 성공적인 전시를 통해 뉴욕으로 자신의 명성을 알리게 된다. 그에게 있어 선배인 앤디 워홀이나 줄리안 오피가 그러했던 것처럼 데미안 허스트 역시 동시대의 과학 기술을 이용하는 것에 주저함이 없다. 중세의 종교만큼 믿음을 주는 오늘날의 과학은 구도자의 모습으로 죽음을 다루는 데미안 허스트의 작품 속에 개입되고 충돌하며 끊임없이 새로운 이미지들을 발산해 내는 것이다.

Damien Hirst (데미안 허스트)

Damien hirst - 'For the Love of God' : The Making of the Diamond Skull

Damien hirst - 'For the Love of God' : The Making of the Diamond Skull

Damien hirst - Death (butterfly)